De meeste mensen denken dat het starten van een online winkel een moeilijke taak is. Met de juiste hulp en begeleiding kan het echter een heel eenvoudig proces zijn. Er zijn veel bedrijven die jou helpen met het creëren van een webshop. Het begin is doorgaans zeer eenvoudig, maar het groeien tot een top webshop wordt doorgaans bereikt door technische ondersteuning van een professional.
In dit artikel geven we je enkele tips om aan de slag te gaan, maar ook advies om je webshop succesvoller te maken.
Het is essentieel om te weten wat je wilt verkopen en dit kunnen producten zijn of diensten. Mocht je een eigen idee hebben, dan kun je daar onderzoek naar gaan doen. Wie zijn de potentiële klanten? Je kunt ook een marktonderzoek doen door te achterhalen wie je concurrenten zijn, wat mensen verwachten en waar jij een oplossing voor kan bieden. Doorgaans is het verkopen van een product of dienst een reden omdat de koper een probleem heeft. Dit kun jij dan oplossen!
Daarbij is het belangrijk om jouw webshop te onderscheiden van de rest. Wees creatief met een logo, slogan, huisstijl en dergelijke. Het moet de bezoeker ook triggeren om bij jouw webshop een product aan te schaffen. Door een goed design kan de webshop zeer sterk worden en bekend bij de bezoekers.
Op het moment dat je een identiteit hebt gecreëerd met bijbehorende producten/diensten, kun je je concentreren op het creëren van een webshop. Selecteer een domeinnaam (doorgaans is het verstandig om jouw bedrijfsnaam te selecteren – ecommercepartner is onze domeinnaam en tevens ons bedrijfsnaam), een webhosting platform en een e-commerce platform. Een bekende platform is Shopify, maar er zijn andere mogelijkheden.
Bij het verkopen van producten en diensten, dien je betalingsmogelijkheden toe te passen aan jouw webshop. Er zijn diverse soorten en bij ieder dien je verkoopaccounts aan te maken, zodat bezoekers ook daadwerkelijk klanten kunnen worden door eenvoudig aankopen te verrichten.
Het opzetten van een webshop is een ding, maar het genereren van bezoekers is het tweede. Dit doe je voornamelijk door de naamsbekendheid te vergroten en jouw webshop (online) te promoten. Als eerst is het belangrijk om de webshop te voorzien van afbeeldingen, teksten en andere elementen waardoor potentiële klanten ook overtuigd worden van jouw visie, producten en diensten.
Daarnaast is het verstandig om door middel van SEO en social media online zichtbaar te worden voor bezoekers. Dit kun je zelf doen, maar dit kun je ook laten uitbesteden door professionals. Zij helpen jou met het genereren van bezoekers en het omzetten van bezoekers naar leads.
Als laatste moet je nadenken over de services die je gaat aanbieden. Je kunt denken aan de bezorging, maar ook aan een klantenservice. Wanneer bezoekers vragen hebben, dan is het handig om deze te kunnen beantwoorden. Bekijk welke contactmogelijkheden je toepast en zorg voor een behulpzame klantenservice. Overweeg ook om kortingen en promoties aan te bieden om meer klanten aan te trekken.
Het creëren van een werkende webshop is het doorgaans praktisch om professioneel hulp en advies te krijgen. Bekijk eventuele hulpmogelijkheden via Ecommerce Partner en verover samen de markt.