Home > Video > Nationaal Online Video onderzoek 2012 > Prof. dr. Cor Molenaar > Professor dr. Cor Molenaar: Multichannel Marketing

Professor dr. Cor Molenaar: over Multichannel Marketing

Professor dr. Cor Molenaar: vertelt wat voor invloed multichannel marketing heeft tijdens het koop proces van de klant.

             Showreel eCP Video Producties        
Transcript van de video

Multichannel

"De hele multichannel gedachten stel ik op begin ter discussie er is geen sprake van een multichannel.De klant heeft al een voorkeur in een bepaalde fasen van zijn koop-proces.

Wat er gebeurt in zijn oriëntatie fase en informatie fase voor niet levensbehoefte dus voor niet dagelijkse boodschappen die gebeuren bijna altijd online.

70% van de aankopen die plaats vinden in de winkels ( niet dagelijks) zijn beïnvloedt door internet.

Dat betekent dus jij wilt wat kopen en ik kan een voorbeeld geven. Ik heb pas een koffie zet apparaat gekocht. Nou wat doe je dan? Je tikt op internet koffie apparatuur in en tikt nog meer dingetjes in. Dan ga je even kijken welke informatie er beschikbaar komt

Je gaat naar winkels kijken en ik zat vrijdag avond bij coolbleu op het einde en dan denk je, ja k kan het nu kopen en heb ik het morgen in huis of ik kan morgen naar de winkel gaan.Wat doe je dan? Dus ik koop bij coolbleu

En dan weet je ook ik zit bij een thuiswaarborg garantie, ik mag het binnen 14 dagen ruilen, ik kan betalen met creditcard en ik weet dat het morgen bij me thuis wordt bezorgd. 

Wat is hier multichannel aan? Niets! Wat is wel bewust? Dat je een bewuste keuze maakt voor kanalen. Met andere woorden, hoe oriënteer ik mij? Dat is met name internet.  Hoe kom ik aan mijn informatie? Met name het internet. Dan zie je koppeling bij het informatiefunctie heel duidelijk met tekst, beeld en video. 

Dat zie je heel duidelijk bij Tim Coronel, die filmpjes maakt over koffie apparatuur, hoe deze werken en dat wil je toch even zien je wilt dat toch even gaan vergelijken.

Dus informatie fase doe je heel erg met je video, en dan kom je tot een koop beslissing en dat doe je thuis. En waar je gaat kopen doe je ook thuis. Je ziet dan wil je het meteen hebben of ik wil nader toelichting hebben of het even kunnen zien dan ben je geneigd om naar de winkel te gaan.

En dan krijg je het nieuwe fenomeen, dat het laatste paar jaar opgekomen is. Het hele showrooming van de winkel, waar we nog geen goed antwoord op hebben. Dat je weet wat je wilt hebben, je gaat kijken in de winkel en dan koop je het toch met je mobile of thuis op het internet.

Dat is geen multichannel, het is allemaal geïntegreerd en dat kan voor jou een hele andere koopbeslissing zijn dan voor mij of voor jou.  En dat is nou de uitdaging van marketing om dat te managen. De rol van video in het hele gebeuren is dat je eigenlijk de fysieke winkel zo dicht mogelijk benaderen online.

En dat is een hele nieuwe richting. Het is het zelfde als augumented reality, je benadert heel duidelijk het echte koop gebeuren. En het voordeel van internet is dat je een thuiswaarborg hebt en al je het in de winkel terug geeft altijd een hoop gezeur krijgt en op zijn best een tegoedbon krijgt,Terwijl je met een waarborg geld terug krijgt en geen gezeur."